• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Новини
  • Перегляд занять у рамках методоб`еднань

Перегляд занять у рамках методоб`еднань

2017-12-14

/Files/images/P71213-094112.jpg

Наш дошкільний заклад прийняв естафету перегляду занять в рамках методоб`еднань

Спеціаліст ІІ категорії Харченко Вікторія Вікторівна провела заняття в рамках методоб`єднання вихователів молодших груп міста.

Головною метою заняття «Куб, циліндр та куля – єдина родина» було дати поняття про об’ємну геометричну фігуру циліндр та закріпити поняття куб і куля використовуючи дари Фребеля.

Довідка з історії педагогики

Величезне значення в справі виховання, стверджував німецький педагог, має мати. Щоб полегшити їй цю важку задачу, для розвитку дитини в ранньому віці Фребель запропонував шість «дарів» - ряд ігор, з якими мати повинна послідовно знайомити дитину, переходячи від простих ігор до складних.

Ці «дари» представляли систему занять-ігор з м'ячами і геометричними тілами - кульками, кубиками, циліндрами, брусочками і все більш дрібними і різноманітними їх складовими. Все це використовувалося для розвитку просторових уявлень, сприйняття руху, форми, кольору, розміру, числа, комбінаторних здібностей мислення в процесі дитячих «споруд». Куля, куб, циліндр і інші предмети - засоби, за допомогою яких встановлюється зв'язок між внутрішнім і зовнішнім світом дитини.

Розвитку ж уявлень про площини, лінії, вироблення спритності, вправності, посидючості, уважності, Фребель вважав, допоможуть викладання з паличок, плетіння зі смужок паперу, складання з кілець і півкілець, вирізання з паперу, виколювання і вишивання по картону, мозаїка, нанизування бус, робота з горохом, переплетення лучин.

Для більшої ефективності гра повинна супроводжуватися бесідою або співом і дітям завжди повинна бути надана можливість висловлюватися.

Перший дар - м'яч. М'ячі повинні бути невеликі, м'які, пов'язані з вовни і пофарбовані в різні кольори - червоний, оранжевий, жовтий, зелений, синій, фіолетовий (тобто кольори веселки) і білий. Ці м'ячі-кульки слід підвісити на ниточці над постіллю дитини двох-трьох місяців, щоб з їх допомогою він навчився розрізняти кольори, сприймати різні напрямки рухів.

Мати показує дитині м'ячі різного кольору, розвиваючи таким чином його вміння розрізняти кольори. Розгойдуючи кульку в різні сторони і відповідно примовляючи: «Вперед - назад», «Верх - вниз», «Вправо - вліво», мати знайомить дитину з просторовими уявленнями. Показуючи кульку на долоні і ховаючи його, примовляючи при цьому: «Є м'ячик - немає м'ячика», вона знайомить дитину з твердженням і запереченням.

Обґрунтовуючи, чому першою іграшкою повинен бути саме куля-м'яч, Фребель правильно помічав, що він найбільш зручний дитині, так як його ніжною, нерозвиненою ручці ще важко тримати незграбний предмет (наприклад, кубик).

Другий дар - дерев'яний куля, циліндр і кубик (діаметр кулі, підставу циліндра і сторона кубика збігаються). Призначався для дітей трьох-чотирьох років. Граючи цими предметами, дитина буде знайомитися з основними формами тіл, з їх вагою, твердістю, рухливістю.

Кубик своєю формою і стійкістю є протилежністю кулі. Куля розглядався Фребелем як символ руху, кубик же - як символ спокою і «єдності в різноманітті» (куб один, але виглядає по-різному в залежності від того, як він повернений: ребром, стороною, вершиною). Циліндр поєднує і властивості кулі, і властивості кубика: він стійкий, якщо поставлено на основу, і рухливий, якщо лежить на бічній поверхні, і т. д.

Третій і четвертий дари - для дітей старше чотирьох років.

Третій дар - куб, поділений на вісім кубиків (куб розрізаний навпіл, кожна половина - на чотири частини). За допомогою цього дару дитина отримує уявлення про поняття «число», «ціле» і «частина», вчиться рахувати.

Четвертий дар - тих же розмірів кубик, розділений на вісім плиток (кубик ділиться навпіл, а кожна половина - на чотири подовжені плитки, довжина кожної плитки дорівнює стороні кубика, товщина дорівнює одній четвертій цієї сторони).

Можливість будівельних комбінацій в даному випадку значно розширюється: з появою кожного нового «дару» колишні, з якими дитина вже освоївся, звичайно, залишаються.

П'ятий дар - кубик, розділений на 27 маленьких кубиків, причому 21 - цільний; 3 розділені по діагоналі, утворюючи 6 призм; ще 3 розділені на 4 призми кожен. Всього 39 фігур.

Шостий дар - кубик, розділений на 27 дерев'яних цеглинок. З них 21 - цілий, 3 поділені навпіл (поперек), а ще 3 розділені уздовж. Всього 33 бруска.

П'ятий і шостий дари застосовувалися і для розвитку творчих здібностей дітей (побудова фасаду церкви, заміського палацу, римського водопроводу). Вони дають велику різноманітність різних геометричних тіл, необхідних для будівельних ігор дитини.

Використання шести «дарів» допомагає розвитку у дітей будівельних навичок і одночасно створює у них уявлення про форми, величини, просторових відносинах, числах. Фребель також пропонував згодом дати дітям додатковий будівельний матеріал, а також проводити з ними заняття ліпленням, малюванням, плетінням, ігри-заняття з паличками та ін.

Ще одна цінна риса «дарів» Фребеля - послідовність ознайомлення дитини з найпростішими геометричними формами і сама думка про будівельний матеріал для ігор - занять дітей. Ця ідея потім широко використовувалася: ящики з набором будівельного матеріалу стали одним з найпоширеніших посібників для дітей (правда, без дотримання тієї суворої послідовності, яку пропонував Фребель).

Ще Фрідріх Фребель сконструював блоки, які дозволяють познайомити малюка з властивостями геометричних тіл, вчать його просторової уяви, вміння поєднати частини в ціле. Всього наборів блоків вісім, вони зростають в складності. Класичні набори блоків Фребеля складають куб і повинні складатися в кубічну дерев'яну коробку, як і у Нікітіних.

Освітніми завданнями заняття було: учити обстежувати об’ємні геометричні фігури дотиково-руховим, нюховим і зоровим способами; орієнтуватися у просторі – «вперед», «назад», «вгору», «вниз», «вправо», «вліво». Ввести в активний словник узагальнюючі слова – «об’ємні фігури», ознаки фігур – гумовий, дерев’яний, кулеподібний. Формувати у дітей комунікативні вміння засобом інтерактивних вправ. Розвивати мовленнєву активність дітей, дрібну моторику рук, окомір, вміння розрізняти кольори – фіолетовий, білий, оранжевий, жовтий, зелений, синій, червоний, формувати довільну увагу, логічне мислення, вміння слухати й розуміти запитання і пояснення вихователя, закріплювати навички створення композиції. Виховувати активність, самостійність, викликати позитивні емоції від спільної діяльності.

В ході заняття було стовідсоткове досягнення головної мети і виконання поставлених завдань. Попередня робота включала в себе ознайомлення дітей з кулею, кубом, грою в дидактичні ігри «На що схожі?», «Назви форму».

Заняття було побудовано таким чином: спочатку - сюрпризний момент: прихід улюбленої дитячої іграшки Йо-йо. Це дало змогу мотивувати подальшу діяльність вихованців. Йо-йо запросив дітлахів до гри та у країну об’ємних фігур. В ході чого діти пограли в дидактичну гру «Що, як куля?», «Скажи комплімент», «На що схожий колір», «Чарівний ключик», виконали дослідницьку діяльність з кубом, кулею і циліндром в ході якої з’ясували їх характерні особливості. Дослідницька діяльність була пов’язана зі спеціальною казкою про те, як куб, циліндр і куля піраміду будували. Слухаючи казку діти виконували певні вказівки, використовуючи дари Фребеля. Для зняття втоми використовувала фізхвилинку «Що ми вміємо робити», після чого була проведена творча вправа «Прикрась фігуру». Перед виконанням художньо-творчої діяльності проводилась пальчикова гімнастика «Кулька». На закріплення вміння співвідносити фігури за формою, проведено дидактичну гру «Знайди місце». У підсумку заняття вихователь закріпила з дітьми поняття об’ємні геометричні фігури і здійснила рефлексію.

Певних труднощів в ході заняття не виникло, завдяки доцільно дібраним методам і прийомам: ігрові, інтерактивні вправи за типом «Мікрофон» - «Скажи комплімент», «Що, як куля?», які дозволили дітям невимушено будувати складнопідрядні речення. Казка була об’єднана з пошуково-дослідницькою діяльністю, в ході якої діти з’ясували правильний алгоритм побудови піраміди з кулі, циліндру та шару. На занятті постійно простежується зміна виду практичної діяльності дітей з різних розділів програми, а саме: «Мова рідна, слово рідне», «Математична скарбничка», «Талановиті пальчики», «Зростаємо дужими», «Будуємо, майструємо, творимо», «Ознайомлення з оточуючим світом».

Вікторією Вікторівною було створено атмосферу співробітництва. Вона намагалася викликати у дітей почуття співпереживання та підтримувала радість за власний успіх та успіх товаришів.

З метою запобігання втоми дітей, використовувалася зміна видів діяльності, проведення фізхвилинки. Діти, упродовж заняття, постійно знаходилися у русі. Оцінка діяльності дітей була загально позитивною…

Вихователі молодших груп міста високо оцінили професійну діяльність Харченко Вікторії Вікторівни. Керівник методоб`єднання вихователів молодших груп, Панченко Наталія Вікторівна, надала ряд слушних методичних порад і рекомендацій вихователям міста. Вихователь-методист Макаренко О.О. звернула увагу присутніх на поєднання новітніх форм роботи з історичною педагогічною спадщиною Ф.Фребеля.

Кiлькiсть переглядiв: 379

Коментарi